Postat de: valorificare | 8 Martie 2011

Promovarea sănătăţii la locul de muncă pentru angajaţi

De ce este importantă sănătatea?

,,Sănătatea nu este totul, dar fără sănătate, totul este nimic’’ (Arthur Schopenhauer, filosof german, 1788-1860)

Schopenhauer nu este singurul care a recunoscut valoarea intrinsecă a sănătăţii. Patru din cinci rezidenţi europeni sunt de părere că sănătatea este esenţială pentru calitatea vieţii lor .

Afecţiunile cronice au un impact major asupra calităţii vieţii.Numeroase afecţiuni cronice, de exemplu, afecţiunile cardiace,diabetul de tip 2 și cancerul, pot fi în mare măsură prevenite printrun stil de viaţă sănătos. Printre aceste schimbări se numără îmbunătăţirea dietei alimentare, îmbunătăţirea condiţiei fizice și renunţarea la fumat .

Ce reprezintă promovarea sănătăţii la locul de muncă?

Promovarea sănătăţii la locul de muncă (PSLM) acoperă toate acţiunile angajatorilor, ale angajaţilor acestora și ale societăţii, în vederea îmbunătăţirii sănătăţii și stării de bine la locul de muncă.

Aceasta include:

1. Îmbunătăţirea modului de organizare a activităţii, de exemplu,prin:

– programe de lucru flexibile;

– oferirea unor locuri de muncă flexibile, cum ar fi lucrul la domiciliu (muncă la distanţă);

– asigurarea unor oportunităţi de învăţare pe tot parcursul vieţii, prin rotaţia locurilor de muncă și extinderea fișei postului.

2. Îmbunătăţirea mediului de muncă prin:

– încurajarea sprijinului din partea colegilor;

– convingerea angajaţilor să participe la procesul de îmbunătăţire a mediului de muncă;

– asigurarea unor produse și preparate alimentare sănătoase la cantină.

3. Încurajarea angajaţilor să se implice în activităţi sănătoase, de exemplu, prin:

– ore de sport;

– biciclete pentru deplasarea pe distanţe scurte în interiorul marilor șantiere.

4. Încurajarea dezvoltării personale, spre exemplu, prin:

– asigurarea de cursuri de competenţe sociale, cum ar fi cele privind rezistenţa la stres;

– sprijinirea angajaţilor să renunţe la fumat.

PSLM înseamnă mai mult decât simpla îndeplinire a cerinţelor juridice de securitate și sănătate; PSLM include și ajutorul activ oferit de angajatori personalului pentru îmbunătăţirea stării generale de sănătate și bunăstare a acestuia . În cadrul acestui proces, este esenţială implicarea angajaţilor și luarea în considerare a necesităţilor și opiniilor acestora cu privire la modul de organizare a activităţii și a locului de muncă.

Trebuie  reţinut !

– Alegerea stilului de viaţă vă aparţine în totalitate. Puteţi fi încurajat, însă niciodată forţat să vă schimbaţi comportamentul – cu excepţia cazului în care faceţi rău celorlalţi.

– Participarea la orice activitate de promovare a sănătăţii la locul de muncă este benevolă. Cu toate acestea, o viaţă sănătoasă este întotdeauna în interesul dumneavoastră, în primul rând.

– PSLM presupune implicarea activă a ambelor părţi: pe de o parte, angajatorii trebuie să asigure condiţii de organizare și de mediu sănătoase, iar de cealaltă parte, angajaţii trebuie să se implice activ în programul PSLM.

Exemple de activităţi de PSLM:

1. Echilibrul dintre viaţa profesională și viaţa privată

– oferirea unui sprijin social, cum ar fi creșele.

2. Îmbunătăţirea și menţinerea sănătăţii psihice, spre exemplu,prin

– punerea în aplicare a unui management participativ care să reprezinte viziunile și opiniile angajaţilor;

– asigurarea formării pentru reducerea stresului, a unor cursuri de relaxare și consiliere psihologică.

3. Grija pentru sănătate

– examinarea periodică a stării de sănătate pentru monitorizarea tensiunii arteriale, a colesterolului și a nivelului de zahăr din sânge.

4. Activitate fizică

– contribuirea la costul activităţilor fizice extraprofesionale, cum ar fi înscrierea în centre sportive sau de agrement;

– organizarea de evenimente sportive în cadrul organizaţiei;

– încurajarea angajaţilor să urce pe scări și nu cu ascensorul.

5. Promovarea unui stil de viaţă sănătos

– oferirea de sprijin confidenţial și informaţii referitoare la alcool și droguri;

– promovarea de informaţii referitoare la o alimentaţie sănătoasă și asigurarea unor facilităţi corespunzătoare pentru punerea în practică a recomandărilor (de exemplu, oferirea unor produse și preparate alimentare sănătoase la cantină și a unui interval de timp suficient pentru a le consuma).

Ce puteţi face pentru îmbunătăţirea sănătăţii dumneavoastră

De ce nu v-aţi încuraja angajatorul să îmbunătăţească (sau să întreprindă) activităţile de promovare a sănătăţii la locul de muncă prin împărtășirea ideilor dumneavoastră cu angajatorul și cu reprezentanţii dumneavoastră?

Reţineţi că iniţiativele nu trebuie să vină numai din partea angajatorului dumneavoastră, oricine își poate îmbunătăţi sănătatea și starea de bine. Iată câteva exemple:

Mâncarea la locul de muncă

Este simplu să mănânci sănătos. Iată câteva sfaturi :

■ mâncaţi variat și consumaţi o cantitate suficientă de fructe și legume;

■ mâncaţi cu moderaţie și nu uitaţi că este mai bine să reduceţi cantitatea de produse mai puţin sănătoase din dieta dumneavoastră decât să încercaţi să le eliminaţi definitiv;

■ mâncaţi la ore fixe;

■ începeţi acum și faceţi schimbări progresive.

 

Stresul la locul de muncă

Există numeroase metode de a reduce stresul la minimum. Primul pas îl reprezintă conștientizarea lucrurilor pe care le consideraţi stresante. Apoi, le puteţi aborda, spre exemplu, prin:

■ evitarea situaţiilor stresante, cum ar fi traficul de dimineaţă: de ce să nu mergeţi cu metroul?

■ a spune „nu” dacă vi se pare că prin acceptarea unei sarcini vă depășiţi limitele;

■ includerea pauzelor de relaxare în programul dumneavoastră;

■ informarea superiorului cu privire la situaţia dumneavoastră;

■ conștientizarea simptomelor stresului, cum ar fi tulburările de somn sau de concentrare.  Fiţi atent la semnalele corpului dumneavoastră;

■ consultarea medicului dumneavoastră în cazul în care simptomele persistă.

 

Menţineţi-vă activi

Adulţii au nevoie de cel puţin 30 de minute de activitate fizică moderată în majoritatea zilelor săptămânii. Aceasta le sporește starea de bine fizică și psihică, prevenind creșterea în greutate.

Exerciţiile sunt, de asemenea, importante pentru a reduce riscul de cancer, afecţiuni cardiace și depresie.

Iată câteva idei simple pentru a face mai mult exerciţiu decât în prezent:

■ urcaţi pe scări ori de câte ori este posibil: puteţi încerca să urcaţi cel puţin un etaj înainte de a lua ascensorul;

■ parcurgeţi pe jos distanţe scurte în loc să mergeţi cu autobuzul sau mașina: nu vă opriţi în prima staţie de autobuz și încercaţi să mergeţi pe jos până la următoarea staţie;

■ luaţi în considerare posibilitatea de a merge la serviciu cu bicicleta;

■ dacă lucraţi într-un birou, așezaţi imprimanta la o oarecare distanţă de biroul la care lucraţi. Acest lucru va crește distanţa parcursă zilnic;

■ participaţi la activităţile sportive sau la alte activităţi fizice oferite la locul de muncă.

Există numeroase alte metode de a vă îmbunătăţi activitatea fizică prin practicarea de exerciţii fizice din proprie iniţiativă sau în cadrul unor ore de sport.

 

Câteva informaţii despre fumat

Tutunul este principala cauză a deceselor evitabile din lume.

Tutunul ucide până la unul din doi fumători inveteraţi, jumătate dintre aceștia fiind la vârsta a doua. În UE, peste 650 000 de persoane mor zilnic din cauza fumatului ;

Există numeroase alte motive pentru a renunţa la fumat:

■ vă veţi simţi într-o formă mai bună deoarece veţi respira mai regulat și mai normal,

■ vă veţi recăpăta echilibrul și energia odată ce anxietatea, stresul și iritabilitatea provocate de renunţarea la fumat vor dispărea,

■ veţi economisi bani,

■ pielea, părul, dantura și degetele dumneavoastră vor avea un aspect mai sănătos, iar respiraţia dumneavoastră va fi mai proaspătă,

■ având în vedere că numărul zonelor rezervate nefumătorilor este în continuă creștere, vă veţi relua locul în societate. La nivel mai pragmatic, aceasta înseamnă că veţi rezista din ce în ce mai ușor tentaţiei de a redeveni fumător/fumătoare.

Informaţii suplimentare privind PSLM sunt disponibile la:                               http://osha.europa.eu/ro/topics/whp/index_html

Informaţii suplimentare privind PSLM în România sunt disponibile la: http://www.romtens.ro


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: